Værker              Publikation                Information

            Da / En


Gjort af samme stof  
Heart Museum of Contemporary Art, 2024
 
Lokale lerpigmenter, kasein, bivoks, linolie, lærred. 

Udstillingstekst
Ida Raselli arbejder med vildt ler og andre stykker natur. At samle er for kunstneren en metode til at være i kontakt med sin egen sensibilitet og skærpe forståelsen af blikket: hvad er vi tiltrukket af, og hvordan ændrer det sig over tid. Det er en cyklisk proces afhængig af årstider, og den indeholder en
naturlig opretholdelse af grænser, med indlagte pauser og accelerationstider.

Til værkserien Gjort af samme stof har Raselli indsamlet vildt ler fra lokale ler- og mergelgrave som hun efterfølgende har bearbejdet; tørret, brændt, malet til pigmenter og bearbejdet på lærred. Mergel er en kalkholdig lertype som bønder indtil industrialisering brugte til at sprede ud på markerne for at forbedre jordens pH-værdi og fertilitet.
Det høje indhold af kalk skyldes, at merglen indeholder særdeles mange mikrofossiler, hvis skeletdele består af kalk, fra en periode, hvor store dele af Danmarks areal stod under vand. Indtil industrialiseringen var det danske landbrug dybt afhængige af, ved fælles indsats, at udgrave og distribuere denne værdifulde næring, aflejret i jorden gennem millioner af år. Hedejorden omkring Herning er kendetegnet ved lav pH, så
ved at tilføre kalk i form af mergel kunne man forhøje værdien. Brugen af mergel spillede en stor rolle i opdyrkningen af den jyske hede. I dag anvendes primært kvælstof fra kunstgødning og husdyrgødning i landbruget, som fritaget for den krævende arbejdsbyrde, er lettere at anskaffe og anvende
i rigelige mængder.
Brændt ved ca. 1000 grader celsius omdannes mergel
og andet ler til en rødtonet farveskala kendt fra dansk
byggetradition og Højhusets blanke murværk.

Med Gjort af samme stof reflekterer Raselli over menneskets materielle bestanddele, dybe historie og relation til jordens ressourcer. Det er en æstetisk undersøgelse af Højhusets arkitektur og områdets undergrund, og et bud på en kortlægning af egnens farvepalette.

© Ida Raselli 2024